Acte #avuixdemà: Girona 25/02/17

#avuixdemà: COMUNITAT

Palau de Congressos, Girona, 25 de febrer de 2017




Èxit de públic al Palau de Congressos per parlar d'educació

Divendres al vespre va tenir lloc l'acte Educar #avuixdemà al Palau de Congressos de Girona, on es van congregar al voltant de 1000 persones per parlar d'educació. La sala Montsalvatge de l'Auditori es va omplir de professionals de l'educació d'arreu de Catalunya, famílies, estudiants i professors de les diverses escoles de la província de Girona, que van voler participar de l'empemta que FEDAC està donant al seu nou projecte eudcatiu #avuixdemà.

Va inaugurar l'acte l'Alcaldessa de Girona, Sra. Marta Madrenas, que va voler posar de manifest la tasca educadora i dinamitzadora de les dues escoles de la fundació a la capital gironina, FEDAC-Sant Narcís i FEDAC-Pont Major. "Girona és una ciutat educadora i treballa per un eix comú: l'educació i la civilitat, gràcies FEDAC per la vostra col·laboració".

Compartim amb vosaltres els vídeos de les diferents intervencions així com un breu resum d'aquestes. Sentiu-vos lliures de fer-ne la difusió que considereu. 


MARC SANZ



La primera intervenció va ser a càrrec del jove Cap de Google per l'Educació del sud d'Europa i països de parla alemanya, Marc Sanz, que va destacar el paper de Google en l'educació i perquè està transformant-la.

"El món canvia ràpidament, més ràpid que abans i més lent que després. Ara la informació és abundant i la tasca dels professors és la de transformar l'educació perquè s'està transformant el mercat laboral". 

Aquest canvi, afirma, està succeint perquè la informació abans era un bé molt escàs i valuós i ara està més a l'abast. El que cal tenir present a les aules és la manera d'utilitzar-la.

Per tal de fer-ne un bon ús, és necessari que es fomenti la creativitat, la col·laboració, la comunicació, la resolució de problemes i la presa de decisions. D'aquesta manera formarem alumnes competents, motivant-los i potenciant els seus talents. Davant d'això, el rol del mestre ha de canviar i la manera d'avaluar també. Els mestres han de saber com s'avalua la creativitat i altres competències que, al cap i a la fi, seran les necessàries per accedir en un futur al món laboral.


"Sabem que la tecnologia ben utilitzada té un impacte en l'arpenentatge basat en competències, però la tecnoclogia no fa una bona classe, la fa un bon professor". Sanz va concloure la seva ponència afirmant que "Google intenta que la tecnologia sigui un aliat i no una pedra en el camí."




La conclusió de Marc Sanz va donar pas a una posterior taula rodona, a la que ell també va participar, i on estaven convidats experts en diferents àmbits de l'educació: Roser Batlle, pedagoga especialitzada en Aprenentatge-Servei, Joan Manuel del Pozo, professor de Filosofia de la Universitat de Girona, Rosa Maria Baró, directora pedagògica i cap d'estudis d'ESO de FEDAC-Castellar, Julio Andreu, cap de l'àrea educativa de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, i el propi Sanz.

La primera pregunta, formulada per Modest Jou, moderador de la taula i director de FEDAC, girà al voltant dels passos a seguir per millorar la formació dels professors.




Joan Manuel del Pozo aposta per una formació més exigent i que fomenti les uqlaitats personals en una societat cada vegada més tecnificada. "La sensibilitat i l'empatia no poden faltar en aquest aprenentatge més tecnificat. Educadors radicals: persones completes i sòlides, sensibles i empàtiques en una societat més humanitzada."

Roser Batlle proposa com a peces claus a l'hora de fomentar l'aprenentatge-servei des de l'escola tres prioritats: formar persones transformadores i competents; apostar per una escola inclusora que n'asseguri l'equitat; fomentar les nostres comunitats en xarxa. Com a exemple, explicà la seva experiència a l'Hospitalet de Llobregat on aquesta tasca ha tingut com a resultat un descens de la conflictivitat i de l'absentisme, entre altres.

A continuació, Rosa Maria Baró va ser preguntada pel mestre del segle XXI. "El professor ja no és el protagonista, ara tots som actors en un mateix escenari educatiu. El professor ha d'acompanyar, donar eines per crear, solucionar i trobar respostes".

Un altre moment interessant ha estat la reflexió de Julio Andreu sobre si el model actual de sistema educatiu ha arribat a la seva caducitat. "És necessari anar cap a un model menys regulat amb el risc, que obre un panorama més incert i que ens obligarà a revisar si és vàlid".

Marc Sanz ha explicat la seva pròpia experiència de com des d'un ensenyament tradicional ha esdevingut un professional transgressor. Segons Sanz, el motor que tot ho mou és la curiositat i aquesta s'ha de fomentar des de les aules dels més joves.

Per acabar aquest debat, Modest Jou ha demanat als experts que destaquéssin algunes conclusions sobre la sessió. La més rellevant: L'educació no prepara per la vida, l'educació és VIDA.




A l'acte també han participat alumnes de les escoles FEDAC de la província de Girona, Sant Narcís, Pont Major, Salt i Anglès. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada