Acte #avuixdemà: Lleida 25/03/17

#avuixdemà: COMUNITAT

Auditori Enric Granados, Lleida, 25 de març de 2017

#avuixdemà, un nou projecte de la Fundació Educativa FEDAC per l'educació del S.XXI

El dissabte dia 25, la Fundació Educativa FEDAC va omplir l'Auditori Enric Granados de Lleida, oberta  tots els membres de la comunitat educativa i a tota la ciutat, creant un espai de debat i reflexió sobre el futur de l'educació del segle XXI.

En aquesta ocasió, la quarta de l'Any Congressual FEDAC, s'ha comptat amb la participació de dos líders en el camp de la innovació pedagògica: l'educadora María Acaso, amb la ponència "Robots are coming", i amb la del doctor en biologia i expert en neurociència, David Bueno, que ha parlat de "Neurociència en educació".



La primera ponència, a càrrec de María Acaso, ha tractat temes tan interessants com l'Art Thinking, un nou projecte que explica en el seu llibre del mateix títol i que consisteix a utilitzar l'art com a pedagogia, aplicable a totes les assignatures. Ella aposta per trencar esquemes en educació que estan obsolets, i proposa tenir en compte aspectes com ara la importància del treball en grup, la tecnologia o la qüestió estètica a les aules. Defenesa l'aprenentatge vivencial, innovador, i deixa al descobert les carències de l'"educació bulímica" (memoritzar-vomitar-oblidar) que serveix per aprovar però no per aprendre.

També ha fet referència als 5 marcs dacció que ha definit com a "microrevolucions" per pdoer arribar al nostre ojectiu que és aprendre/educar: Inconscient, Poder, Cos, Experiència i Avaluació.

En definitiva, "sense aprenentatge no hi ha educació" i per aconseguir que aquest aprenentatge es faci des de l'escola, s'ha de fer canvis en la metodologia, la tecnologia i els espais.

Podeu veure la ponència "Robots are coming" aquí: 




En la segona ponència, "La neurociència en l'educació", David Bueno ha tractat el concepte d'educació segons el seu punt de vista: "Per què serveix l'educació? Per a molta gent la seva funció és formar professionals, entre d'altres coses, però per a mi, en primer lloc, serveix per ajudar les persones a crèixer en dignitat" i incideix que quan parlem d'educació la paraul aque hem d'utilitzar no és "ensenyar" sinó "aprendre".



Ha fet incidència en les emocions com a patrons de conducta predeterminats, compartits per tota la humanitat i sense les quals no es pot sobreviure, i traslladades al món de l'educació, impliquen que "tot allò que aprenem, si té emocions associades, s'aprèn millor, té me´s efecte i això fa que quedi implantat al cervell".

D'aquesta manera, si volem que els alumnes a les escoles tinguin èxit, cal innovar la metodologia per tal de poder treballar continguts de forma que desprtin o es puguin vincular amb algunes emocions. Un exemple és la importància de la mirada del docent, de com aquesta mirada ha de transmetre a l'alumne emocions de confiança, respecte i ocmprensió, tot basant-se en la teoria de les emocions com a suport de l'assoliment de l'aprenentatge.

Ha parlat també de la motivació, que ha definit com "una aportació d'energia al cervell que fa que s'estigui més concentrat", per tant, una persona motivada recorda més allò que aprèn i li costa menys de fer-ho, d'aquí que sigui important en educació per motivar l'alumnat, d'una banda, sorprendre'l, trencar rutines i de l'altra, aprendre col·lectivament, ja que allò que s'aprèn queda més ben implantat al cervell que amb l'aprenentatge individual perquè el cervell necessita és energia i per tant la motivació creix. Finalment recorda que si volem que els alumnes estiguin motivats també n'han d'estar els professors, "veure un professor motivat, motiva els alumnes".

La neurociència ens diu com aprèn el cervell, relaciona l'activitat del cervell amb l'aprenentatge, d'aquí que les emocions o la motivació siguin tan importants en els processos d'aprenentatge. 

Podeu veure la ponència de David Bueno al següent enllaç:



A més de les dues ponències principals, tant alumnes com professors han explicat la seva visió i les seves vivències del nou projecte educatiu #avuixdemà.








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada